'Verband tussen arsenicum in urine en nierkanker'

Lees voor | Reageer | Verstuur | Druk af   

Mensen met een licht verhoogd niveau van arsenicum in hun urine lopen een verhoogd risico op nierkanker, vooral als ze een hoge bloeddruk en nier- en vaatziekten hebben. Dat blijkt uit een nieuwe Amerikaanse studie gepubliceerd in de Journal of Urology. De onderzoekers benadrukken dat er alleen bewijs is voor een samenhang. Oorzaak en gevolg konden niet aangetoond worden. Het kan ook nog zijn, zeggen ze, dat nierkanker door de nierbeschadigende werking, leidt tot meer arseen in de urine.

Arseen is een element dat van nature aanwezig is in ons milieu. Maar het komt tegenwoordig in verhevigde mate voor door industriële activiteiten. Producten zoals verf en bepaalde kleur- en meststoffen bevatten het giftige arseen, onder meer om ze stabieler te maken. Het is bekend dat blootstelling aan grote doses arseen kan leiden tot kanker. Sommige studies verbinden, zelfs matig verhoogde, niveaus van arsenicum in het lichaam aan hoge bloeddruk en type 2 diabetes. Maar in het algemeen zijn de mogelijke gezondheidseffecten van chronische lage blootstelling aan arseen onduidelijk.

In de nieuwe studie keken onderzoekers uit Taiwan naar de relatie tussen arsenicumniveaus in de urine en het risico op nierkanker bij mensen in een gebied met lage concentraties arsenicum in het drinkwater. De meeste woonden in Taipei City, waar de hoeveelheid arseen in het leidingwater varieert van niet aantoonbaar tot 4 microgram per liter. In de VS heeft het Environmental Protection Agency (EPA) een limiet van 10 microgram arseen per liter drinkwater vastgesteld. Vrijwel alle drinkwater, zeker in Nederland zit ver onder dat niveau.

De onderzoekers volgden 132 patiënten met nierkanker en vergeleek ze met 260 kankervrije volwassenen van dezelfde leeftijd. Volgens dr. Yu-Mei Hsueh van de Taipei Medical University was er een duidelijk verband tussen een hoger niveau van arseen in de urine en een hogere kans op nierkanker. Het verband was het sterkst bij mensen met een hoge bloeddruk of een verminderde nierfunctie.

Steeds meer nierkanker door slechte leefstijl

Ernstig overgewicht en een te hoge bloeddruk verhogen het risico op nierkanker. Bij mannen geldt dat ook nog voor te hoge bloedsuikerspiegels en te veel triglyceriden in het bloed, ontdekten onderzoekers in het Zweedse Umeå. Niet vreemd dus, dat ze over de afgelopen tien jaar ook een sterke stijging van het aantal mensen zagen dat nierkanker krijgt. En dat die stijging bij mannen ronduit explosief te noemen is.

Er zijn al vaker studies gedaan waaruit bleek dat er een verband is tussen obesitas en hoge bloeddruk, en het risico op niercelcarcinoom. In het Metabolic Syndrome en Cancer project (Me-Can) hebben wetenschappers onderzoek gedaan naar het verband tussen nierkanker en andere metabole waarden als glucose, cholesterol en triglyceriden in het bloed. Hiervoor verzamelden ze gegevens van 560.388 mannen en vrouwen uit Noorwegen, Oostenrijk en Zweden.

Lees verder...

 

'Teveel zout in voedsel moet bij wet worden verboden'

De Nierstichting wil dat gezondheidsminister Edith Schippers meer daadkracht toont en werkelijk concrete maatregelen tegen overmatig zoutgebruik neemt. De oproep van de minister tot zelfregulering van de voedingsbranche is volgens de stichting te vrijblijvend, niet concreet en niet succesvol gebleken. De Nierstichting grijpt World Kidney Day (14 maart) aan om rond dit belangrijke gezondheidsthema de campagne Grip op zout te starten.

Lees verder...

Combinatiemedicatie niet levensverlengend bij uitgezaaide nierkanker

Een combinatie van verschillende medicijnen lijkt beter te werken tegen uitgezaaide nierkanker dan alleen bevacizumab (Avastin, Roche), maar levert geen significant langere overleving van de patiënten op. Wel is het aantal bijwerkingen groter. Sommige onderzoekers denken dat de grens bereikt is van wat er op deze manier tegen nierkanker gedaan kan worden.

Lees verder...

Uitgelicht

Meest gelezen

Onderzoek

'Vitamine D en calciumsupplementen na transplantatie zinloos'

Volgens Noorse wetenschappers heeft het geen zin patiënten na een niertransplantatie extra vitamine D en calciumsupplementen te geven. Er is geen verschil in botdichtheid tussen mensen die dit wel en niet kregen. Het gaat wel om een vrij kleine steekproef.

Lees verder...

In Hart en Nieren

Lintjes voor twee prominenten in de Nederlandse nierwereld

Ter gelegenheid van de voorlopig laatste Koninginnedag hebben twee prominente personen in de Nederlandse nefrologie een koninklijke onderscheiding gekregen. Het gaat om prof.dr. Willem Weimar en prof.dr. René Bindels.

Lees verder...

Service

Sponsors

Steun NierNieuws

Met één telefoontje van € 1,30 wordt u begunstiger van NierNieuws.

Laatste reacties

NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.